Det er Aftenposten som i dag presenterer sitt velgerpanel, som viser at velgerne har strømmet til fra alle partier, bare Rødt unntatt, siden valget i fjor.

• Høyre får hele 133.000 velgere fra Frp (avgir 10.000) og 129.000 fra Ap (avgir 26.000), og får 178.000 fra «sofaen» (avgir 37.000).
  • Høyre er velgernes klart mest foretrukne annetvalg. 21 prosent har Høyre på «andreplass». AP og Frp noterer henholdsvis 14 og 9 prosent.
  • Erna Solberg er usedvanlig godt likt blant velgerne i alle partier (Rødt unntatt). 26 prosent mener Høyres leder gjør et spesielt godt inntrykk. Jens Stoltenberg og Siv Jensen må nøye seg med 6 og 5 prosent. Solberg scorer her høyere blant Ap-velgerne og Frp-velgerne enn det partienes egne ledere gjør.

Valgforsker Frank Aarebrot sier at dette velgerpanelet er svært interessant fordi feilkildene man finner ved vanlige meningsmålinger langt på vei er eliminert.

- Målet er en bredest mulig borgerlig regjering
På spørsmål fra Aftenposten om disse sterke velgertilstrømningene gjør det aktuelt for Høyre å regjere alene, svarer partileder Erna Solberg følgende:

- Nei. Vår strategi om en bredest mulig regjering er uforandret, uavhengig av om det går opp eller ned på målinger.

Solberg tror Høyre får tillit hos velgerne fordi partiet snakker om saker som folk er opptatt av i hverdagen, og ikke nødvendigvis konfliktsakene.

- Og det er litt som å lede til pause. Det er én omgang igjen, og kanskje også ekstraomganger. Målet er å stabilisere Høyre som et «over-20-prosentparti», sier hun til Aftenposten.