I en skriftlig signert velgergaranti gjennom Aftenposten gir partilederen et ugjenkallelig løfte: Norsk skole og forskning skal gjøre det bedre i internasjonale tester. Hvis bare Høyre kommer i regjeringsposisjon.

– Kald mat, et nytt kreativitetsfag og heldagsskole til 6–8 milliarder. Det er signalet fra SV og kunnskapsministeren fra landsmøtet sist helg. Ingen av milliardene knyttes til kunnskap. Jeg håper inderlig at Ap ikke overlater skolepolitikken til SV i en eventuell ny rødgrønn regjering, sier Solberg.

– Vi må gjøre det viktigste først. Det er å lære barn å lese, skrive og regne. Det betyr at vi må prioritere noe ned, og at Høyre for eksempel ikke vil bruke milliarder på gratis mat, gratis SFO-tid og makspris i SFO. Skoletid er viktigere enn skolefritid, sier Solberg.

– Jeg garanterer et løft i kunnskapsnivået blant norske elever, målt gjennom f.eks. PISA- og TIMSS-undersøkelsene. Norske forskningsmiljøer vil hevde seg bedre i internasjonale rangeringer. Ikke gjennom noe hokuspokus, men gjennom målbevisst fokus på kompetanse og kunnskap, slik det er formulert i utkast til nytt partiprogram.

De siste resultatene fra PISA og TIMMS viser at norske elever fortsatt scorer middelmådig i lesning, regning og naturfag. Solberg peker på at utviklingen av et kunnskapsbasert næringsliv skal bære velferdsstaten fremover.

Les hele saken i Aftenposten.