NHO’s kommune-NM er en måling av norske kommuners attraktivitet og vekstskraft, basert på 18 ulike indikatorer knyttet til arbeidsmarked, demografi, kompetanse, lokal bærekraft og kommunal attraktivitet.

At alle de fem øverste plassene innehas av kommuner med Høyreordfører, forteller mye om Høyres sterke stilling i kommune-Norge. Tidligere beregninger viser at 54,6 % av landets befolkning bor i en kommune med Høyreordfører. (125 ordførere av 428), mens de fem Høyrekommunene som her inntar de fem første plassene utgjør 23 % av landets samlede befolkning.

Lederen av Høyres Kommunalutvalg, ordfører Petter Steen jr. i Haugesund, gratulerer sine ordførerkolleger med pallplassen i NHO’s kommune-NM, og sier "Høyres sterke stilling i kommunene, landet rundt, betyr svært mye for Høyres mulighet til å lykkes på nasjonalt plan og ved stortingsvalget. Når folk får anledning til å oppleve Høyrepolitikk og høyrefolk i praksis ute i sin kommune, vil de oppdage at Høyre satser på det viktigste først, også på lokalt plan".

- Kunnskap i skolen, kvalitet og valgfrihet i helsevesenet. Da nytter det ikke for de rødgrønne, med Stoltenberg i spissen, å forsøke og skremme velgerne fra å stemme Høyre ved stortingsvalget, avslutter Petter Steen jr.