Konkurransetilsynet anbefalte nylig at flyselskaper igjen får tilby bonuspoeng på enkelte innenriksruter i Norge.

- Det er et sikkert tegn på at Høyres politikk har vært vellykket, sier næringspolitisk talsmann Svein Flåtten.

Skapte rom

Forrige gang Høyre satt i regjering ble det innført et forbud mot bonuspoeng på innenriks flyreiser i Norge. Hensikten var å skape rom for konkurranse. Det har vi fått. Nye selskaper har fått fotfeste. Det er bare et par uker siden Norwegian la inn den største flyordren i Europa noensinne.

- Prisene på flybillettene har falt kraftig. I 2002 var det bare konkurranse på fire strekninger i Norge. Nå har vi klart å skape et skikkelig mangfold som sikrer god kvalitet på flyturen til en lav pris, sier Flåtten.

I behandlingen av statsbudsjettet for 2002 var det imidlertid ikke alle som var like begeistret for det viktige bonuspoengforbudet.

God konkurranse

- Arbeiderpartiet og Senterpartiet ba den borgerlige regjeringen om å la flyselskapene få lov til å beholde bonuspoengene. Hvis vi hadde hatt en rødgrønn regjering den gangen, er det ikke utenkelig at flybillettene i dag ville vært mye dyrere, sier Flåtten.
Selv om det skulle bli mulig å gi bonuspoeng igjen, er det fortsatt viktig at det ikke blir mindre konkurranse.
- Nå som vi har fått god konkurranse på de mest trafikkerte rutene i Norge, kan det være riktig å myke opp reglene. Bonuspoeng eller ei, jeg antar at tilsynet vil fortsette å ha et vaktsomt blikk på konkurransesituasjonen i flybransjen også i fremtiden, avslutter Flåtten.