I går morges meldte VG at regjeringen trolig snur i barnehagestriden - og er villig til å endre det omstridte forslaget om utbytte og eiendomsoverdragelser fra private barnehager.

Det fikk Linda Hofstad Helleland til å juble. Noen timer senere avkreftet Gunn Karin Gjul (Ap) at det var aktuelt. Huntolker det dit at det pågår en intens drakamp innad i regjeringen og i Arbeiderpartiet.

Helleland frykter stridighetene i regjeringen kan føre til at barnehagesaken tar en ny vending, og mener situasjonen for de private barnehagene er alvorlig.

- Dette kan bli en potensiell ny hardangermast-sak for regjeringen, og jeg tror regjeringen vil se at saken kan bli en stor politisk belastning. Jens Stoltenberg skjønner nok at de er nødt til å snu, til tross for at også SV trenger en seier nå. Og da er det bedre å snu før det er for sent, slik at man fortsatt kan sitte med litt av æren i behold, sier Helleland.

Les hennes uttalelser til barnehage.no her:- intens drakamp i Arbeiderpartiet

- Trekk begge forslagene

Partileder i Høyre Erna Solberg mener det er umoralsk av regjeringen å lansere helt nye rammevilkår for private barnehager:

- Mange har investert mye, og lagt inn mye ulønnet arbeid. Da er det ikke urimelig om man sitter igjen med litt, hvis man driver lønnsomt, sier hun til Aftenposten.

Solberg mener det er bra hvis forslaget om inndragning endres eller trekkes, men mener også at utbyttekravet må fjernes. Hun frykter full stans i utbyggingen av nye private barnehager, og at kommunene blir tvunget til å overta en rekke private barnehager, blant annet fordi private drivere kan få problemer med å få lån som følge av forslagene.

Les også Ernas bloggpost "Utakknemlighet er regjeringens lønn"

Landsomfattende barnehageaksjon

Høyre har forrige og denne uke gjennomført enlandsomfattende barnehageaksjonsom protesterer mot Regjeringen som vil gjøre det vanskeligere å drive private barnehager.