Høyres ordning med sommer-trainees på Stortinget er veldig populær. I to hektiske sommermåneder får man jobbe med politikk, og komme på innsiden av Stortinget og lære politikk. Hver trainee blir tildelt arbeidsoppgaver basert på sine interesseområder innen politikken, og bidrar også til stortingsgruppens mediearbeid.

Høyre var det første partiet på Stortinget som etablerte en ordning med sommer-traineer. Første gang var i 2006. Deretter gjennomførte man ordningen i 2008, og altså nå for tredje gang i 2010.

Hele 260 søknader kom inn til de seks ledige trainee-plassene ved årets søknadsrunde.

Ordningen er veldig populær blant medlemmer i Unge Høyre og Høyres Studenterforening. Halvparten av søknadene kom fra folk med partibakgrunn, og den andre halvparten fra folk som ikke har vært aktive i partiet fra før.

De seks heldige som ble ansatt som trainee for Høyres stortingsgruppe sommeren 2010 er:

Amara Butt (22) kommer fra Akershus og studerer til daglig jus ved Universitetet i Oslo. Hun sitter i landsstyret til Unge Høyre. Interesser er fotball, litteratur og ørlitegranne Playstation-spilling.

Aga Sadlowska (30) er polsk statsborger. Hun studerer til en master i arkeologi ved Universitetet i Oslo, og har fra før en mastergrad i skandinavisk ved Universitetet i Gdansk. I høst ble hun innvalgt i Oslo Høyres representantskap. Hennes interesser er kickboxing (hun er dommer), seiling og stå på telemarkski.

Andreas Strandskog (23) har en bachelor i markedskommunikasjon fra BI og jobber også som organisasjonssekretær i Oslo Unge Høyre. Hans interesser er fotball, være med venner og ha det gøy.

Kristian Tonning Riise (21) studerer idehistorie på Universitetet i Oslo. Han er leder i Hedmark Unge Høyre. Fritiden bruker han til å skrive artikler og lese bøker. Han er også musikkinteressert, og liker alt fra jazz til heavy metal.

Jens Frølich Holte (25) har nettopp fullført en mastergrad i økonomi med spesialisering i finans ved Norges Handelshøyskole i Bergen. Han var leder for Bergens Unge Høyre i 2007. På fritiden er han glad i å spille piano og tar gjerne et slag tennis.

Håvard Almås (28) fra Nord-Trøndelag har en mastergrad i statsvitenskap fra NTNU i Trondheim og har jobbet i bygg- og anleggsbransjen og erselvstendig næringsdrivende innen landbruk og eiendomsutvikling. Han har ingen tidligere erfaring fra Høyre. Fritidsinteresser er musikk, litteratur og fotball.

De seks traineene var i strålende humør da vi møtte dem utenfor Stortinget for å ta bilde. De var klar for vennskaplig konkurranse med traineer fra øvrige partier:

- Vi merker oss at noen andre partier også har etablert traineeordninger, og vi ønsker dem velkommen etter, sier de med et ertende glimt i øyet.

På bildet øverst (fra venstre): Amara Butt, Aga Sadlowska, Andreas Strandskog, Jens Frølich Holte (bak), Kristian Tonning Riise og Håvard Almås.