Det var med sorg vi mottok nyheten om at Inge Lønning har gått bort.

Han var på skitur med familien i går da han plutselig falt om. Livet stod ikke til å redde. Vi deler vår sorg med hans kjære Mari og resten av familien.

Inge har vært en ruvende skikkelse innen akademia, teologi og politikk. For Høyre har han vært en ideologisk klippe gjennom generasjoner, og ledet blant annet arbeidet med skriving av Høyres prinsipprogram. Mange ganger var han den eldste i rommet, men ofte den som var yngst til sinns. Han tok gjerne de vanskelige debattene, for eksempel om prioritering i helsevesenet. Han pekte på hvor viktig det var med kunnskap i skolen før noen andre.

Jeg hadde gleden av å samarbeide med ham i Høyres stortingsgruppe. Der var han nesten en hel stortingsgruppe i seg selv. Han kunne gå inn i enhver debatt, og delta med retorisk snert, historisk kunnskap, humor og engasjement.

Inge elsket å stå på barrikadene. Men aldri på egne vegne, til det var han for beskjeden. Han var særlig avholdt i Unge Høyre, og han elsket å diskutere politikk med nyinnmeldte ungdommer.

Inge Lønning vil bli dypt savnet. Hans bidrag i Høyre vil alltid bli husket.

Inge Lønning var stortingsrepresentant for Oslo Høyre fra 1997 til 2009. Han var visepresident i Stortinget i perioden 2001 til 2005. Fra 2005 til 2009 var han lagtingpresident. Inge Lønning var Høyres nestleder fra 1998 til 2002.