I februar 2009 skrev Thor Bjarne Bore følgende:

”Det beste bidraget Erna Solberg kan yte for å få en borgerlig statsminister vil være om hun selv velger å tre til side, sier at hun ser betydningen av å løfte Høyres oppslutning opp endel prosentpoeng, at hun tror det kan gjøres best ved at hun konsentrerer all sin kraft om å bygge partiet - og at Per-Kristian Foss blir Høyres statsministerkandidat. Slutt med mumling og famling. Hun lever dessverre opp til antagelsen om at strutsen er det eneste dyret som har en offisielt anerkjent sans for politikk”.

- Skivebom og pinlig, sier han om sin analyse fra den gang i bloggposten Kjære Erna, jeg tok feil skrevet 11. mai 2011.

- Men du sto han av, du hadde kontroll, du skapte troverdighet, skriver Bjore, som i dag kvitterer ut med følgende personkarakteristikk for Høyres leder Erna Solberg:

"Ryddig, saklig, kunnskapsrik, arbeidsom, lojal, tydelig, respektert og ordentlig."

Som kjent gjorde Erna Solberg og Høyre et meget godt stortingsvalg høsten 2009, og ble av mange utpekt som valgvinner.