8. mars 2012 reises disse spørsmålene på en åpen fagkonferanse arrangert av Høyres helse- og omsorgsfraksjon, i samarbeid med kampanjen Innen48timer, som holdes på Stortinget.

Meld deg på konferansen på www.innen48timer.no

Samtale

Med innledere fra både utlandet, norsk politikk og helsevesenet, er målet å få en bred samtale om hvordan norsk kreftomsorg kan bli enda bedre, og gi flere kreftsyke pasienter håpet om en god og trygg behandling.

I tillegg til eksperter fra Danmark og Sverige, møter du bl.a. Høyres helsepolitiske talsmann Bent Høie, statssekretær Robin Kåss, Kreftforeningens Anne Lise Ryel og avdelingsdirektør i Helsedirektoratet, Erik Kreyberg Normann, m.fl.

Les hele programmet og meld deg på her.

Diagnose innen 48 timer

Kampanjen Innen48timer jobber for en garanti for at det skal ta 48 timer fra mistanke om kreft til diagnose er satte. Kreftsaken har vært viktig for Høyre de siste årene, og vi har fremmet en rekke forslag på Stortinget for å styrke innsatsen mot kreft. Vi er glade for samarbeidet om denne viktige konferansen.

- Vil du på samme måte som den borgerlige regjeringen i Danmark sørget for 48 timers frist for kreftbehandling, sørge for at også dette blir en rettighet i Norge?, var spørsmålet Erna Solberg stilte Jens Stoltenberg i spørretimen 11. mai i fjor.

Helsetilsynet har tidligere fremhevet sen diagnose som en risikofaktor i norsk kreftomsorg. I fjor høst var TV2 med da Høyres helse- og omsorgsfraksjon og Innen48timer besøkte Danmark for å se hvordan deres diagnosesentre fungerer, og gjør at kreft kan oppdages raskere. Se innslaget her. På Stortinget har Høyre fremmet forslag om å opprette tverrfaglige diagnosesentre som gjør dette mulig. Les forslaget her.

Les også:

- Brystkreftopererte har ventet lenge nok!

Maner til økt innsats mot kreft