NRK Dagsrevyen fortalte mandag om pasienter med symptomer på kreft, som må vente opptil tre og en halv måned på å få stilt en kreftdiagnose. Årsaken er at det offentlige helsevesenet har for liten kapasitet, samtidig som de kjøper for få plasser hos private institutter. Resultatet med regjeringens politikk blir et todelt helsevesen, der de med penger kan kjøpe seg forbi køen, mens de andre må leve med usikkerhet om de har kreft eller ikke i mange uker eller måneder.

- Årsaken til dette er regjeringens allergi mot private. De har innført kvoter som gjør at helsetjenestene til den norske befolkningen er rasjonert. Da blir det slik at de som har god økonomi, kan kjøpe seg forbi køen, sier Høie til Dagsrevyen.

I Danmark er det innført 48-timers frist for å få stilt en kreftdiagnose. En slik garanti vil Høyre også innføre i Norge.

- Høyre mener at ved mistanke om kreft så skal man starte utredning innen 48-timer, sier Høie.

Høyre har tidligere utfordret regjeringen på dette blant annet i spørretimen, der Høyre-leder Erna Solberg før sommeren spurte statsminister Jens Stoltenberg om de ville innføre en slik garanti også i Norge.

Stoltenberg svarte langt fra presist, men påpekte kun at langt flere kreftpasienter i Norge blir behandlet og stadig flere blir kurert fra sykdommen.

På NRKs nettsider kan dere se hele innslaget med Bent Høie:

www.nrk.no/nett-tv/indeks/282224/