Dette er en gruppe unge menneskerettighetsforsvarere, aktivister, advokater, journalister og representanter for sivilt samfunn som jobber for fundamentale menneskerettigheter for det ukrainske folk.

Prisen ble mottatt av organisasjonens styreleder Oleksandra Matviichuk under Høyres landsmøte fredag 24. april.

Flere ukrainske menneskerettighetsorganisasjoner ble vurdert av Høyres forslagsstillere, sammen med kandidater fra en rekke andre land. Juryen landet på en samlende sivilsamfunnsaktør som på flere måter er involvert i den demokratiske gjenoppbygging av Ukraina.

Det sivile samfunn står sterkt i Ukraina og spiller en viktig rolle for å sikre demokratiske reformer. Blant prosjektene Center for Civil Liberties har engasjert seg i er SOS Euromaidan, en organisasjon som ble opprettet som et svar på myndighetenes ulovlige handlinger på Uavhengighetsplassen (Maidan) i Kiev. SOS Euromaidan gir operativ og juridisk bistand til de etterlatte til de over 100 ofrene etter de brutale angrepene på fredelige demonstranter. 20. februar i år presenterte de en rapport med detaljert oversikt over en rekke forbrytelser begått av sikkerhetsstyrker og paramilitære i de tre månedene som Maidan-bevegelsen var på sitt mest aktive.

De har også vært med å etablere SOS KRYM hjelper Krim-tartarene og Crimean Observation Mission, et sivilt initiativ som består av partnerorganisasjoner på russisk og ukrainsk side.

Senteret ble opprettet i 2007 og har tidligere også bidratt til å utvikle en internasjonal menneskerettighetsskole som har utviklet ulike ressurser for aktivister fra ulike land i regionen.

Besøk organisasjonens nettside.

Om prisen:

Sjur Lindebrækkes pris for demokrati og menneskerettigheter" deles årlig ut på Høyres landsmøte. Nominasjon av kandidater foretas av medlemmer av Høyres stortingsgruppe eller sentralstyre.

Sjur Lindebrækkes pris for demokrati og menneskerettigheter deles ut etter vedtak i en uavhengig priskomité ledet av Jan Petersen. Prisen gis til enkeltpersoner eller organisasjoner som i tidligere Høyre-leder Sjur Lindebrækkes ånd aktivt og konsekvent fremmer grunnleggende politiske og økonomiske friheter og rettigheter, og som arbeider for å styrke demokratiske institusjoner og prosesser, i samfunn der demokrati og menneskerettigheter er undertrykket eller truet.

- Sjur Lindebrække (f. 1909 på Voss, d. 1998 i Bergen) var en av Høyres mest sentrale politikere i etterkrigstiden, og omtales blant annet av historiker Francis Sejersted som ”det moderne Høyres far.” Han var stortingsrepresentant 1945-53, Høyres 2. viseformann 1950-54 og Høyres formann 1962-70.

Tidligere vinnere:

2007: Belarussian Popular Front og United Civil Party v/ Alaksej Janukevich, Hviterussland

2008: Mart Laar, Estland

2009: VMRO-DPMNE v/ Antonio Miloshoski, Makedonia