Statsminister Jens Stoltenberg møtte i går i Stortinget for å la seg grille av opposisjonen i den muntlige spørretimen.

Høyre-leder Erna Solberg viste til at 360 stillinger må kuttes for å dekke inn politiets IKT-satsing, og spurte Stoltenberg om justisminister Knut Storberget snakket sant da han sa at det ble 1100 flere stillinger i politiet.

– Det foreligger ikke endelige tall for hvor mange flere stillinger det blir i 2010 sammenlignet med 2009, sa Stoltenberg.

Høyres Jan Tore Sanner stilte spørsmål ved om velgerne kunne stole på Regjeringens løfter, og viste til anonyme uttalelser i VG fra statsråder i Stoltenberg-regjeringen om at det må kuttes i blant annet samferdselsbudsjettet. Stoltenberg svarte at nasjonal transportplan står ved lag, i likhet med omsorgsløftet, opptrappingen i forbindelse med eldreomsorgen i kommunene, kulturløftet og forsvarsplanen.

– Vi vil i de enkelte budsjetter konkretisere hvor langt vi kommer når det gjelder oppfølging, svarte Stoltenberg.

– Dette er vel det nærmeste man kommer et «god dag, mann – økseskaft»-svar, sier Sanner.

– Man kan jo lure på hva vi holder på med i spørretimen når statsministeren gir slike svar. En mindretallsregjering ville aldri våget å oppføre seg slik, mener Høyre-leder Erna Solberg.

Les hele saken hos Aftenposten.