Ett av SVs hovedkrav blir å gjeninnføre flyseteavgiften som ble avskaffet av Bondevik-regjeringen. Åfjerne denne avgiften var ett av Høyres sentrale skatteløfter fra valgkampen i 2001. Flyseteavgiften på 256 kroner for tur-retur-reiser innenlands, forsvant 1. april 2002.

SVs krav er at den gjeninnføres med en avgift på 100 kroner per flysete på strekningen mellom de store byene i Sør-Norge. Dette rammer byer som Trondheim, Bergen, Stavanger og Kristiansand.

Nestleder i Høyre, Jan Tore Sanner, er mildt sagt ikke begeistret over forslaget.

– Ågi enda en regning til befolkningen er ikke løsningen. Dette er et typisk SV-forslag, sier han.

Ifølge Sanner må regjeringen heller gjøre omprioriteringen på budsjettet for å finansiere jernbanesatsingen.

– De har et budsjett på 1.000 milliarder kroner å ta av, her bør det være mer enn nok rom til å omprioritere, sier han.

Sanner påpeker også at regjeringen, dersom forslaget til SV vedtas, bryter et av sine mest konkrete skatteløfter, nemlig at det samlede skatte- og avgiftsnivået ikke skal økes ut over 2004-nivået.

Les mer her:
Flyavgift skal gi tog to milliarder


Norwegian-sjef Bjørn Kjos: - Meningsløs flyseteavgift

Arbeidstakerorganisasjonen Parat luftfart: - Uhørt at flypassasjerene skal betale jernbaneutbyggingen