- Kringkastingssjef Bjerkaas bekrefter at Trond Giskes løsning ikke vil ha noen betydning for valgkampsendingene i NRK.Dermed har ikke kulturministeren imøtekommet Strasbourg-dommens krav om å endre situasjonen for å sikre politiske ytringer fra små partier, sier kulturpolitisk talsmann i Høyre, Olemic Thommessen.

- Konklusjonen må være at den norske stat ved Trond Giske fremdeles ikke beskytter en viktig grunnleggende verdi i det norske samfunn, nemlig ytringsfriheten.Atter en gang ser vi en regjering som snubler i viktige verdispørsmål, sier Thommessen.

Kritikkverdig håndtering av Giske
- Det alvorlige i dette er at Giske gjør et forsøk på å undergrave den redaksjonelle frihet som for kort tid siden ble lovfestet i Stortinget. At Bjerkaas ikke bryr seg om Giskes forsøk på diktering, og forfekter at endringen i NRK-plakaten ikke endrer NRK's valgkampdekning, viser oss at saken ikke er løst med Giskes grep, sier Olemic Thommessen.