Erna Solberg er storfornøyd med 5,4 prosents framgang og en oppslutning på 30,1 prosent i målingen, som er utført av Sentio. Men hun mener partiet må ha is i magen.

- For to år siden var vi et parti som sloss for å ligge stabilt over 20 prosent. Enkeltsaker kan gjøre at det går opp og ned, men i utgangspunktet må vi forberede oss på å slåss beinhardt gjennom sommeren, slik at vi får et godt resultat i kommunevalget. Og deretter opprettholde en høy oppslutning, sier partilederen til DN.

Fremskrittspartiet går på dagens partibarometer ned 2,9 prosent til 19,4 prosents oppslutning. Arbeiderpartiet går også markant ned: -3,9 prosent til 27,1. De resterende partiene: KrF 6,4 prosent (+0,3), Venstre 4,8 prosent (+0,3), SV 5,3 prosent (+0), Senterpartiet 3,8 prosent (-0,4), Rødt 2,1 prosent (+0,6) andre partier 1,0 prosent (+0,5).

DN-målingen ville gitt 89 mandater til en Høyre-Frp-koalisjon og bare 59 mandater til dagens rødgrønne regjering.