Se saken her.

Høyre-leder Erna Solberg møtte Drude Ytterhus i Trondheim tidligere denne måneden. Hun jobber på et sykehjem i Ørlandet kommune, men har fått en belastningsskade i skulderen som gjør at hun ikke kan jobbe. Til tross for at inngrepet kun koster omtrent en måneds sykeutgifter, vil hun ha vært borte fra jobb nesten et år før hun kan jobbe.

- Det føles meningsløst, sa Drude Ytterhus till TV2.

Hvis Drude Ytterhus hadde betalt selv kunne hun fått behandling i løpet av 14 dager. I stedet vil hun ha gått sykemeldt i over seks måneder før hun er tilbake i arbeid fordi regjeringen ikke vil bruke ledig kapasitet hos private for å få ned helsekøene.

- Det er bortkastede penger at personer går på Nav i seks måneder, når det finnes kapasitet og muligheter. Da må vi endre systemet og sørge for at vi får fritt behandlingsvalg, sier Erna Solberg til TV 2.

Høyre vil la pasientene velge fritt hvor de skal behandles, privat eller offentlige, men for det offentliges regning. Da vil helsekøene gå ned og samfunnet vil spare sykeutgifter.