En av de store feiltolkningene i Norge er at olje- og gassvirksomheten er et klimaproblem. Det er det ikke. Gasseksport til Europa er en del av løsningen på klimautfordringen. Det er spesielt å høre at alt innen olje og gass er fysjom. Vi må ikke glemme tradisjonell energi i tillegg til det fornybare, sier Erna Solberg i intervju med Teknisk Ukeblad.

Hun frykter at andre land nå raser forbi Norge på fornybar energi.

Regjeringens festtaler imponerer henne ikke.

– Vi har sakket akterut på rammebetingelsene for fornybar energi. Det skjedde i 2006 da Jens Stoltenberg sa nei til grønne sertifikater. Det virket som om han var redd det ville gi fem øre dyrere strøm, men hvis vi ikke får mer fornybar energi, blir strømmen i hvert fall dyrere. Vi har derfor sakket akterut på hele fornybar-satsingen. Norge har kjempemuligheter. Vi har prosessteknologi, materialteknologi og er verdensledende på mange områder. Jeg hørte en ekspert på radioen si at det var så vanskelig å bygge vindmøller til havs, og tenkte at det var da svært pessimistisk. Her bygger vi store undervannsinstallasjoner på dypt hav, hvorfor skulle vi ikke klare å bygge vindmøller til havs? Litt selvtillit må vi da ha på hva vi får til.

Les hele intervjuet her.