Astrup mener stortingsrepresentantene må få en fast ordning der de kan følge med på beslutningsprosessene i EU. Høyrerepresentanten har sendt et brev til Stortingets presidentskap der han foreslår den nye ordningen, skriver dn.no.

- Jeg ønsker et system der et utvalg stortingspolitikerne hvert år får mulighet til å reise til Brussel og Strasbourg, ikke ulikt det vi har i forbindelse med FNs generalforsamling i New York, og være der noen uker for å skygge relevante fagkomiteer i Europaparlamentet. Det krever at Stortinget dekker reise og opphold, og at vi får en avtale med våre europeiske søsterpartier, sier Nikolai Astrup til DN.

Astrup mener at EU og Brussel har vært en neglisjert arena i norsk politikk i lang tid.Samtidig påvirkes Norge sterkt av beslutningene som fattes i Brussel på grunn av EØS-avtalen.

– Jeg tror et sånt system med at norske politikere reiser til Brussel vil heve kunnskapsnivået om EUs beslutningsprosesser betydelig. Det vil også gjøre det lettere å knytte kontakter i relevante fagkomiteer som kan komme til nytte når det dukker opp saker der Stortinget burde påvirke på et tidlig stadium i beslutningsprosessen. Jeg synes det er et paradoks at vi kan reise hvor vi vil i Norge og få alt dekket av Stortinget så lenge det er politiske møter, men hvis vi har et politisk møte i Brussel dekker ikke Stortinget en krone – med mindre det er en komitéreise. Jeg mener vi må definere Brussel som en innenlandsdestinasjon i Stortingets reiseregulativ, sier Astrup til DN.

Les hele saken i DN her.