– Vi vil ha kveldsåpne barnehager der det er behov for det. Høyre ønsker ikke noe stemplingsur i barnehagen, uttaler Linda Hofstad Helleland.

Da kveldsåpne barnehager ble behandlet i Stortinget i 2011 støttet Høyre at barnehagenes åpningstider må gi familiene fleksibilitet. Undersøkelser bekrefter at barn er kortere tid i barnehagen enn det åpningstiden tillater, dette bekrefter at foreldrene finner gode løsninger som sikrer barnas behov.

På Dagsnytt i dag morges hørte vi at to av LOs største fagforbund nå støtter ønsket om flere kveldsåpne barnehager.

Foreldreutvalget for barnehager påpekte i gårsdagens høring i Stortingets familie- og kulturkomite at kveldsåpne barnehager er vanlig i Sverige, og at det er tryggere å ha barn i barnehage enn hos barnevakter, som er alternativet nå.

– Barnehagene skal tilpasse seg foreldrenes og barnas behov for omsorg og dette gjelder særlig for aleneforeldre som jobber utenom normal arbeidstid, avslutter Linda Helleland.