Høyre er på hogget. I forrige uke konstaterte valgforsker Marcus Buck at partiet for første gang i historien er signifikant større enn Arbeiderpartiet i Tromsø. Og i Finnmark stiller partiet med lister til alle kommunene i fylket i det kommende valget i september. Det har ikke skjedd siden tidlig på 80-tallet.

– Vi leverte inn den siste listen et kvarter før fristen gikk ut, sier Høyres fylkessekretær Fred Johansen i Finnmark Dagblad og påpeker at partiet er kampklart.

Skole og samferdsel

Målsettingen i årets valg er å gå fra én ordfører til fem/seks ordførere, med skole og samferdsel som de viktigste sakene. - Den videregående skolen i Finnmark trenger et kjempeløft. Vi vil ikke ha fokus på lokaliseringsdebatt, som det lett blir, men på kompetanse og den kunnskapen som etterspørres på de forskjellige stedene. Samt å få elevene til å fullføre skolen.

Kampsak nummer to, samferdsel, er en gjenganger i Finnmark.

– Vi må ha bedre veier. Det må komme rastiltak på utsatte strekninger. Selv om vi er få folk her oppe, står fylket foran mye industriell vekst som krever bedre infrastruktur, sier Johansen.

Les hele saken i Finnmark Dagblad.