– I dag får du planter og hagemøbler hos Plantasjen på søndag, men byggevarer til terrassen kan du ikke kjøpe. Om du trenger matvarer får du lov å handle i en bod med lange køer, men ikke i en vanlig butikk – unntatt når du er på hytta, for der får den vanlige butikken holde åpent, sier Linda Hofstad Helleland, Høyres forbrukerpolitiske talsperson.

Politiet har etterforsket Maxbo på Skedsmo og har konkludert med at de har brutt loven ved å selge hagevarer på søndager. Butikken Plantasjen ved siden av får selge de samme varene uten å bryte loven. Maxbo må dermed betale 5 millioner kroner til statskassen for lovbruddet.

Det var LO-forbundet Handel og Kontor som politianmeldte Maxbo. Ove Magnus Halkjær hos fagforeningen sier han kan ha forståelse for at politiet ikke ønsker å bruke ressurser på saker som dette, men mener at dette er en konsekvens av at Stortinget har plassert regelverket i helligdagslovgivningen. Administrasjonsminister Rigmor Aasrud fra Arbeiderpartiet synes lovverket er greit å forholde seg til for de aller fleste, og mener derfor at dagens system fungerer.

Helleland er saksordfører når Stortinget i morgen skal debattere lovforslaget som vil fjerne Brustadbua, og mener det er på høy tid å tilpasse de utdaterte reglene til forbrukerhverdagen i 2012.

– Vi må få et regelverk som tar hensyn til både forbrukere og ansatte. Dagens lov har gått ut på dato, og har fått unntak som har gitt oss Brustadbua og hagesentre som selger mye mer enn hagevarer. Dette er både tungvint for forbrukerne og konkurransevridende for arbeidsgiverne.

Les mer om saken i dagens papirutgave av VG (19.03.2012).