Tirsdag innledet Sanner forvaltningskonferansen i Oslo før ferden videre gikk til Kartellkonferansen i Gol. Ett av de viktigste budskapene moderniseringsministeren har med seg i bagasjen, er at statlige ledere skal ha færre mål å styre etter. Fra 2004 til 2012 ble antallet mål per virksomhet mer enn fordoblet, fra i snitt ni til 21.

- Når du har dobbelt så mange mål, blir ikke forvaltningen dobbelt så god. Hvis vi skal få lederne til å bruke tid på å ta tak i oppgavene og mindre tid på rapportering, må vi også gi dem tydeligere og færre mål, sier Sanner til Dagens Næringsliv.

Sammen med finansministeren har han tatt et initiativ i regjeringen omat de allerede nå, i tildelingsbrevene for 2014, skal ha færre og tydeligere mål.

-På den måten gir vi statens ledere en større frihet til hvordan de velger å gjennomføre tiltak, sier Sanner, og understreker at det i dag brukes for mye tid på møter og for lite tid på dem som systemet er for.

Les hele saken i tirsdagens utgave av Dagens Næringsliv.