En meningsmåling som Sentio har laget for Oppland Arbeiderblad, viser høyrebølge også på Indre Østland. Høyre får rekordhøye 26,7 prosent, som er mer enn dobbelt så høy oppslutning som de 11,2 de fikk ved forrige stortingsvalg. Partiet ville dermed doblet antall mandater fra fylket til to, skriver TV 2 på sine nettsider.

– Jeg har aldri hørt om en så høy måling for Høyre i Oppland, sier stortingsrepresentant Olemic Thomessen til Oppland Arbeiderblad.

Også i Rogaland får Høyre solide resultater. 37,9 prosent får Høyre ifølge Stavanger Aftenblad.Det ville ha gitt seks Høyre-plasser på Stortinget for Rogaland.

- Det er fabelaktig at så mange velgere ser at Norge har behov for nye ideer og bedre løsninger, sier nestleder Bent Høie til avisen.

Også i Buskerud er det stor fremgang. Ifølge Drammens Tidende (utarbeidet av Sentio) får Høyre 33,2 prosent på meningsmålingen. Det er en oppgang på 13,8 prosent, og ville gitt Høyre tre representanter på Stortinget.

– Dette er veldig inspirerende og hyggelig, sier stortingsrepresentant Anders Werp til Drammens Tidende.

I Akershus får Høyre 43,1 prosent.

– Dette er en fantastisk inspirasjon. Det viser et velgerne har stor tro på og tillit til Høyre. Samtidig vet vi at det blir en tøff valgkamp. Vi tar ingenting for gitt, sier nestleder Jan Tore Sanner.

Øvrige meningsmålinger for fylker er:

• Finnmark (Respons/A-pressen) 31,5 prosent (i 2009: 10,7)
  • Nordland (Respons/A-pressen) 30 prosent (i 2009:11,5)
  • Sør-Trøndelag (Respons/Adressa) 31,8 prosent (i 2009:13,9)
  • Nord-Trøndelag (Respons/Adressa) 19,9 prosent (i 2009:8,9)
  • Troms (Respons/A-pressen) 28,8 prosent (i 2009:12,9)
  • Hordaland (Respons/Bergens Tidende) 41,4prosent (i 2009:20,2)
  • Akershus (InFact/Romerrike Blad/ØB/Budstikka) 43,1 prosent (i 2009:23,1)
  • Hedmark (Sentio/Hamar Arb.blad) 21,7 prosent ( i 2009 10,2)