Nærmere 8.500 lærere har søkt videreutdanning i 2015, viser tall fra Utdanningsdirektoratet. Det er ny rekord, og nesten 1.500 flere enn i fjor. Samtidig er det mer enn en dobling fra 2013, før Høyre-Frp-regjeringen tok over.

- Nå er det viktig at kommunene godkjenner søknadene slik at lærerne kan få den videreutdanningen de ønsker seg og trenger. Regjeringen vil skjerpe kravene til faglig fordypning hos lærere i matte, norsk og engelsk, og dette vil det være kommunene som har ansvar til å følge opp, sier kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen.

Det blir det bedre skole av, mener Utdanningsforbundet ifølge NRK. Generalsekretær i utdanningsforbundet, Ragnhild Lied, sier satsingen på videreutdanning for lærerne vil komme elevene til gode.

– Dette vil styrke opplæringen til elevene, og jeg tror elevene vil møte enda mer motiverte lærere, sier Lied.

4. februar besøkte statsministeren, finansministeren, kunnskapsministeren og partilederne i KrF og Venstre lærere som tar videreutdanning på Høyskolen i Oslo og Akershus. De fire samarbeidspartiene står sammen om å gjennomføre Lærerløftet.

– Det gleder meg å besøke lærere som benytter seg av tilbudet om videreutdanning. Regjeringen vil at norske elever skal lære mer. Vi vet at læreren er den viktigste faktoren for elevenes læring, og derfor satser vi på å gi lærere faglig påfyll gjennom videreutdanning, sier statsminister Erna Solberg.

Regjeringen har store ambisjoner på vegne av norske elever. Derfor satser vi på lærerne. Skolehverdagen endrer seg stadig, og lærerne må være helt i front. Det gjelder både faglig, og i bruken av nye og varierte undervisningsmetoder. Regjeringen vil gi lærerne de verktøyene de trenger for å bli enda bedre.

– Regjeringen har tro på lærerne, derfor gjennomfører vi denne satsingen. Lærerne er helt avgjørende når vi skal forme kunnskapssamfunnet, sier statsministeren.