EPP President Wilfried Martens
Høyre opplever en ny era under Erna Solberg som man ikke har hatt i Høyre siden Kåre Willoch.
Meningsmålingene for tiden er det meget inspirerende, og det legges det merke til i resten av Europa også. Jeg håper Erna blir statsminister når vi kommer til neste valg.
Finanskrisen har vært ødeleggende, men det har også gitt muligheter for å vise et sterkere EU. Vi har nå et felles Europa, både med hensyn til folk, verdier og kultur. Proteksjonisme er ødeleggende, det beskytter ikke folk. Vi trenger mer samarbeid på tvers, det er det som gir velferd i alle samfunn. En effektiv markedsøkonomi gir gode samfunn og personlig frihet.
EPP er den største politiske kraften på kontinentet, og vi har sammen de verdiene som er til det beste for folk på tvers av landegrensene. Frihet og ansvar er kjernen. Vi vil satse på muligheter for utvikling, det gir velferd for alle.
En dag håper jeg vi kan skrive historie sammen med Norge som et medlem av EU. Norge sine verdier passer inn i EU.
Det er en glede å se hvordan Norge samarbeider og jobber på viktige områder som blant annet energi og miljø. La oss fortsette med det, og la oss fortsette jobben, slik at Erna som statsminister kan signere Norges medlemskap.
Som nyvalgt leder i 2004 sa du at du ville være den som brakte Norge inn i EU. Jeg stoler på deg og ser fram til det.

Delegat nr 196 Bjørn Lødemel
Vi har en meget spennende satsing i Måløy for tiden. Blant annet er Stadt Skipstunnel et meget spennende prosjekt som vi ønsker å bygge som et europeisk prosjekt.
Sogn og Fjordane Høgre har nå oppe et spennende forslag om videreutvikling. Måløy vekst har vist seg å bringe nytt pågangsmot og fremgang til regionen. Det viser at systematisk og strategisk arbeid gir resultater. Og det viser at det lønner seg og satse på unge gründere.
Olje og gass har gitt mye vekst til hele landet. Men den rødgrønne regjeringen har vært tafatte på området. Derfor vil vi presentere en egen oljemelding i løpet av sommeren. Norge har potensial til å bli en energistormakt også på fornybar energi. Da trengs målrettet satsing. Jeg anbefaler resolusjonen "Olje og gass i nord gir vekst i hele landet".

Delegat nr 152 - Ole Ueland
Jeg er meget glad for resolusjonen om olje og gass. Jeg er også glad for at avklaringen i Barentshavet blir tatt med, det har mye å si for fremtidig virksomhet. Teknologien som nå utvikles er det vi skal leve av i framtiden, også når oljen tar slutt. TV-bildene fra Mexicogulfen gjør inntrykk. Men de gjør meg bare mer overbevist om at våre sikkerhetstiltak er viktig og riktig. Mange års virksomhet har vist at det er mulig å drive oljevirksomhet side om side med fiskeriene. Risikoen for at slike ulykker kan skje her i landet kan man aldri gardere seg 100% mot. Men vi har strengere krav, mer backup. Og det skal vi ta med. Oljen har vært et eventyr som har skapt velferd over hele landet, og nå roper bransjen varsko, de trenger nye områder. Her må Høyre være tydelig der rødgrønne har vært unnvikende. Dette er nok et rødgrønt hvileskjær. Du skal lete lenge etter noen som er mindre ambisiøs enn Terje Riis Johansen. Vi savner Torhild Widvey. Da var det fart. Vi skal ha strenge krav, men vi må utrede videre. Olje og gass gir muligheter og utvikling i hele landet.

Delegat nr 187 Svein Halleraker
Norge har enorme muligheter innenfor fornybar energi og ikke minst innen vannkraft. Når det gjelder innovasjon innenfor vannkraft kan vi være verdensledende. Vind og havstrømmer er naturlige satsningsområder, men det nærmeste er vannkraft. Den er skånsom for naturen og billig å hente ut. Noen mener det er over for vannkraften, og vil heller ha en månelanding. De store inngrepene i naturen når det gjelder vannkraft er heldigvis over. En satsing på vannkraft er effektiv klimapolitikk i praksis.

Delegat nr 180 Torill Eidsheim
Som nærmeste nabo til det som skal bli et fullskala renseanlegg, en månelanding, så har jeg sett krasjlandingen til de rødgrønne. Man skulle kunne utnytte den tilgjengelige kraften, og det ville vært et godt klimatiltak selv uten CO2-fangst. I dag importerer vi mye kullkraft som er langt mer forurensende. Politikerne kan vedta mye, men de kan ikke vedta ny teknologi. Høyre som et ansvarlig parti, vil satse på teknologi for fremtiden. For næringslivet, miljøet og for barna våre.

Sist endret: 14:32 - 08.05.2010