Det uformelle nettverket skal fungere som høringsorgan for partiet i spørsmål som angår fagorganiserte. Kommer Høyre i regjering i år, vil nettverket bli videreført og gi råd til regjeringen, skriver VG.

Dette er ikke et hemmelig nettverk, men annonsert offentlig internt i Høyre. Målet er å vise frem Høyre som et naturlig valg også for fagorganiserte. Ifølge et valgkampnotat utarbeidet i LO, sier 39 prosent av LOs medlemmer at de vil stemme på et borgerlig parti - 25 prosent av disse sier de vil stemme Høyre.

- Ap sier at partiet må øke andelen som velger Ap i LO til 55 prosent for å vinne valget. Da har de to muligheter: Enten å «stjele» våre velgere i LO tilbake, eller hente LO-medlemmer fra sofaen. Vi må hindre at Ap tar disse velgerne, dersom vi skal vinne, sier arbeidspolitisk talsmann i Høyre, Torbjørn Røe Isaksen til VG.

Høyre har også kartlagt hvilke av partiets tillitsvalgte som er fagorganiserte. I forkant av landsmøtet forrige helg samlet Røe Isaksen delegatene til møte.

- Vi vet ikke hvor mange fagorganiserte som er medlem av Høyre. Men vi skal bygge ut nettverket. 26 stykker møtte før landsmøtet. Vi burde kalt dem sammen før, for møtet var veldig bra, sier Røe Isaksen og presenterer sitt mål for organiseringen:

- LO er en proff medlemsorganisasjon som får frem sitt budskap. Derfor er det viktig at vi har folk på arbeidsplassene som får frem vår side av saken.

Les hele saken i VG her.