Høyres nestleder har takket ja til å bli med i det internasjonale nettverket "International Committee for Democracy in Cuba/ICDC". Her deltar blant andre Vaclav Havel, Madeleine Albright, Jose Aznar og Mart Laar.

- Vi er meget takknemlig for at du vil jobbe sammen med oss sier demokratiforkjemperen Vaclav Havel, tidligere politisk fange og senere president i Tjekkia.

Fokus på Cuba
Gjennom flere år har Jan Tore Sanner jobbet for demokrati og menneskerettigheter. I de siste årene har han viet Cuba mye oppmerksomhet. Dette har ført til tøffe og usaklige anklager fra den cubanske ambassadøren.

15. desember startet samarbeidet med et seminar på Høyres Hus, med film og fordrag om den politiske situasjonen på Cuba. Jan Tore innledet sammen med ICDCs Lucie Necasová.

- Dette skal bli spennende og innspirende. Høyre skal kjempe for demokrati på Cuba så lenge det er nødvendig. Men skal vi oppnå resultater er internasjonalt samarbeid nødvendig slik at vi sammen kan legge et sterkt press på cubanske myndigheter slik at det cubanske folk kan få oppleve den friheten vi andre tar for gitt, sier Jan Tore Sanner.