Erna Solberg var i perioden 21-28 februar på reise i Midtøsten. Solberg besøkte både Egypt, Israel og de Palestinske områdene. På programmet sto møter med politiske ledere på toppnivå, og sivile organisasjoner. Du kan lese hennes bloggposter fra reisen via hennesVG Blogg.

Det siste blogg-innlegget fra Ernas Midtøsten-reise er fra Vestbredden og Øst-Jerusalem, hvor hun fikk nye sterke inntrykk:

- Ingenting i denne konflikten er svart/hvitt. Vi er her på en tid hvor det er færre bombeangrep og selvmordsbombere enn det var for få år siden. Jeg har stor forståelse for israelernes frykt når skolebusser ble sprengt, restauranter var bombemål og sivile vilkårlig ble rammet - slik situasjonen var for få år siden. Sikkerhetsbarrieren var et av Israels svar på denne trusselen, skriver Solberg.

- Derfor er det mange av de menneskerettighetsaktivistene vi har møtt, også FN-personell, som klart sier at de ikke anklager Israel for å bygge en barriere som skiller Israel fra Vestbredden, men at anklagene går på hvordan sikkerhetspolitikken gjennomføres, hvor barrieren settes opp i forhold til grensene og hvordan hverdagslivet er blitt drastisk forverret for mange palestinere.

Les hele innlegget på Ernas VG Blogg.