- Den viktigste riksstrategien er å samle lokalpolitikernes politikk på kvalitet i skolen, og ha en ambisiøs skolepolitikk. Vi skal prioritere etter- og videreutdanning av lærerne mer systematisk og bedre enn regjeringen har gjort. Etter at regjeringen la om dette systemet, ble det mer toppstyrt og detaljstyrt, sier Solberg til ANB, som spår at flere lærere vil benytte seg av Høyres modell.

Lokal råderett blir et annet viktig innslag i Høyres valgkamp.

- Vi har et eget utvalg i stortingsgruppen som ser på eiendomsrett og lokal råderett, noe som går rett inn i problematikken med statlig overprøving og byråkrati. Vi skal ha mer ja og mindre nei, konstaterer Solberg.

Som eksempler på hva hun vil ha mindre av, nevner hun overprøving av kommunenes arealplanlegging fra Fylkesmannens miljøvernavdeling, og enkeltpersoner som ikke får bygge ut «fordi det ble sett en hubro i området for 15 år siden».

Erna Solberg mener å se konturene av et folkelig opprør mot statlig sentralmakt og detaljstyring.

- Denne regjeringen har flyttet mer makt oppover i byråkrati og embetsverk. Regjeringen har ikke skjønt at folk nå føler både avstand og avmakt, mener hun.

Les hele saken her.