Høyre vil bruke det at Norge ennå ikke har undertegnet kontrakten for selve hovedleveransen av nye F-35 fly for å presse USA til igjen å øke Norges kvote for kampflypiloter.Det skriver Aftenposten onsdag.

- Det er det eneste pressmiddelet Norge har, utover dialogen som nå pågår. Vi må forvente at USA tar sitt ansvar overfor en alliert, sier Ine Eriksen Søreide (H), leder for Utenriks- og forsvarskomiteen på Stortinget til Aftenposten.

Jagerflyene anses som den desidert viktigste delen av det norske forsvaret. Tidligere forsvarssjef Sverre Diesen har uttalt at uten et kampflyvåpen er resten av forsvaret langt på vei verdiløst. Nå risikerer kampflyvåpenet å bli kraftig svekket, som følge av at USA reduserer Norges kvote for opplæring på F-16 og i sin tur F-35 fra seks til to piloter årlig, skriver avisen.

Ine Eriksen Søreide sier det er oppsiktsvekkende at Stortinget ikke er informert om USAs kutt i pilotkvoten.

- Norge har som eneste partnerland i F-35 prosjektet fremskyndet selve hovedanskaffelsen av flyene. Da må vi være enda sikrere på at vi har nok piloter. Det tar tid å utdanne dem. Det er bare noen få som kan bli kampflypiloter, sier Søreide.

Les hele saken i Aftenposten her.