To måneder før kommunevalget har de blå opposisjonspartiene et solid forsprang på de rødgrønne, ifølge en måling Norstat har gjort for NRK i juli.

Høyre og Frp får til sammen en oppslutning på 48,1 prosent, mens de rødgrønne får 39,3 prosent. Det gleder Høyres Torbjørn Røe Isaksen.

– Dette er veldig stabile og høye tall for Høyre. Det viser at mange har lyst til å stemme Høyre. Da må vi sørge for at de har lyst til det helt frem til september i år, sier Isaksen til NRK.

Målingen som er gjort av Norstat, er en stortingsvalgmåling. Isaksen mener det er viktig å skille mellom stortingsvalg og kommunevalg.

– Men det er en viss sammenheng mellom oppslutningen til partiene. Folk stemmer jo på sine lokale Høyre-kandidater, og ikke på Erna (Solberg, journ.anm.) eller Per-Kristian Foss. Men vi ser at vi også har gode kommunetall, noe som gir oss en inspirasjon til å stå på helt frem til valget, sier Røe Isaksen.

– For vår del viser det at Høyres oppslutning er relativt stabil. Vi har ligget på et høyt nivå over lang tid. Det er ikke et blaff. Viser at mange er interessert i Høyre og ser på våre løsninger på skole, samferdsel, eldreomsorg og så videre med interesse. Jeg tror vi har en faktisk sjanse til å få velgerne til å stemme Høyre på valgdagen, sier Røe Isaksen.

Se hele saken på NRKs nettsider.

Flere målinger finner du på våre valgsider.