- Jeg er glad for at departementet åpner opp for at alle som har søkt om å være med på prøveordningen får være med, og at det bli jobbet videre med permanente ordninger.Dette er et viktig signal om at regjeringen mener alvor med å styrke det lokale selvstyret, og motorferdsel i utmark er en viktig sak i mange kommuner, sier Bjørn Lødemel (H).

- Vi har startet arbeidet med å følge opp regjeringsplattformen, sier klima- og miljøvernminister Tine Sundtoft i en pressemelding.

Miljøverndepartementet inviterte tidligere i år til en ny forsøksordning for perioden 2014-2018 med adgang for kommunene til å etablere snøscooterløyper for fornøyelseskjøring gjennom arealplanlegging etter plan- og bygningsloven. Ordningen skulle opprinnelig begrenses til 40 kommuner.

Nå utvides ordningen slik at alle kommuner som har meldt sin interesse får delta. Samlet sett dreier det seg litt over 100 kommuner.

- Regjeringen vil styrke det lokale selvstyret og vi har tillit til at kommunene er sitt forvalteransvar bevisst, sier Sundtoft.

Ordningen er utarbeidet som et forsøk etter forsøksloven. Departementet har utarbeidet en standardisert forskrift som gir rammer for forsøket. Forskriften må vedtas i den enkelte kommune og sendes til Kommunal- og moderniseringsdepartementet via Miljøverndepartementet for stadfesting.

Miljøverndepartementet starter nå også arbeidet med et høringsbrev om endringer i lov om motorferdsel i utmark med tanke på etablering av løyper for fornøyelseskjøring på vinterføre.