Av Helse- og omsorgsminister Bent Høie (H), publisert i Dagbladet 19. september 2014

REGJERINGEN mener en av løsningene for å hindre et todelt helsevesen er å la pasienter benytte seg av private sykehus og klinikker for statens regning. Kortere ventetider skal ikke være forbeholdt de med god råd.

I sin leder 17.9 er Dagbladet bekymret over en gryende todeling av norsk helsetjeneste, der de med god råd kan kjøpe seg ut av køen og få rask behandling hos private.

DETTE er et forhold som Høyre og FrP tok opp en rekke ganger under den rødgrønne regjeringen. Den evnet i liten grad å gjøre noe med problemet, utover sine vanlige tirader om at private sykehus i seg selv er et problem. Uten at det endret noe for pasientene. Regjeringens visjon er å skape pasientens helsetjeneste. Det krever at vi flytter makt. Fra systemet, til pasienter. Derfor innfører vi nå fritt behandlingsvalg. Fordi pasientens rettigheter skal styrkes.

Dagbladet bommer derfor når de sier fritt behandlingsvalg vil forsterke todelingen. Tvert imot er målet å motvirke den trenden som bekymrer Dagbladet. I dag blir de private tilbudene et alternativ kun for dem som kan betale selv. Med regjeringens forslag vil alle med rett til behandling, uansett økonomi, kunne velge seg til private med ledig kapasitet – uten å selv måtte betale. Det bidrar til å motvirke en todelt helsetjeneste.

Dagbladet har rett i at det aller viktigste vi gjør, er å styrke det offentlige helsetilbudet. Det gjør denne regjeringen. Den økonomiske veksten i sykehusene er i år den største noensinne. Tilbudet til kreftpasienter skal særlig styrkes.

VÅRE partier tok først initiativet til tverrfaglige diagnosesentre for kreftpasienter med uavklarte tilstander, som nå etableres i alle regioner. Det utformes nå pakkeforløp for en rekke kreftdiagnoser, som skal gi standardiserte behandlingsløp med mindre ventetid. Begge disse grepene skal motvirke at pasienter blir kasteballer i systemet. Fagfolk vil få en lettere jobb, og pasienter vil merke forskjellen. Slik får vi både sterke sykehus og private partnere.