Statsministeren gikk i DN torsdag til et knallhardt angrep på den globale høyresiden, og sa at høyrepartienes krav om stadige skattelettelser må være med på å bære skylden for statsgjeldskrisen som har oppstått i flere land, og at mange av landene som sliter i en gjeldskrise ville klart seg langt bedre dersom de hadde hatt samme skattenivå som Norge.

- Jens er desperat
Erna Solberg mener Stoltenberg bedriver falsk historieskrivning, og at han desperat forsøker å svekke Høyres muligheter ved høstens kommunevalg. Hun mener Stoltenberg sier dette på grunn av situasjonen på meningsmålingene i Norge der Høyre gjør det bra.

- Stoltenberg fremstår som veldig selvgod, og jeg synes at landets statsminister skulle vist større grad av generøsitet overfor de land som sliter. Norge er et land som har gjort mye riktig og har mye talent og kunnskap, men vi har også vært veldig heldig. I tillegg er det direkte feil av Stoltenberg å legge skylden på høyrepartier. Mange av de landene som nå sliter, har vært styrt av sosialdemokrater, sier Solberg til DN.

Solberg tror noen statsledere i gjeldskriseland vil oppfatte Stoltenberg som arrogant besserwisser etter han uttalelser.

Oser av selvgodhet
Finanspolitisk talsmann Jan Tore Sanner i Høyre mene statsministeren uttalelser oser av selvgodhet. Han poengterer at regjeringen på årets statsbudsjett bruker rundt 112 milliarder oljekroner.

– Trekker vi oljemilliardene ut av budsjettet, ville det hatt underskudd tilsvarende budsjettunderskuddene i landene Stoltenberg kritiserer, framholder Sanner.

Hele saken i Dagens Næringsliv.