Dette er ikke spørsmål som har bare akademisk interesse, sier Nikolai Astrup, stortingskandidat og leder i Høyres EU-utvalg. - Det er nå femten år siden forrige folkeavstemning om EU-medlemskap.

I løpet av de årene har EU gått fra 12 til 27 medlemsland. Det alleuropeiske fellesskapet som den norske neisiden snakket så varmt om er etablert - i EU. Vi ser en stadig sterkere tendens til at de viktige og vanskelige spørsmålene i Europa først og fremst diskuteres i EU - uten at Norges stemme blir hørt.

Når Island nå har søkt EU-medlemskap risikerer vi at det betyr slutten for dagens EØS-avtale. Det kan bli dramatisk for norsk næringsliv, som er avhengig av adgang til EUs markeder. Etter at EØS-avtalen i femten år har vært en behagelig sovepute for norske politikere, kan en ny EU-debatt nå presse seg frem allerede i løpet av de neste fire årene.

- Da er det desto mer skremmende med alle stortingskandidatene som ikke kan eller vil flagge et standpunkt til disse viktige spørsmålene før valget, avslutter Astrup.

Se hele saken hos NRK