- Det er flott å se at vårt budskap om mer kunnskap i skolen har slått an hos de unge velgerne, sier Høyreleder Erna Solberg. – Resultatet tyder på at elever over hele landet har tro på Høyreskolen, og at den vil sikre dem mer kunnskap.

Med en oppslutning på 24,3 prosent, og en fremgang på 8,1 prosentpoeng siden 2009, har Høyre gjort sitt beste skolevalg siden skolevalgenes oppstart på 80-tallet. Høyre er det borgerlige partiet som får størst oppslutning, og partiet har også den største fremgangen sammenlignet med skolevalget i 2009.

God indikasjon

Skolevalgene pleier å gi en god indikasjon på det virkelige valget.

- Fremgangen vi har sett for Høyre i skolevalget i år lover godt for 12. september sier Solberg. –Men, i mange kommuner står det nå mellom en ordfører fra Høyre og et rødgrønt flertall. Derfor er det viktig at de som ønsker mer og ikke mindre kunnskap i skolen møter opp og bruker Høyres stemmeseddel på mandag, forklarer hun.

Takker Unge Høyre

Partilederen takker også Unge Høyre for den flotte innsatsen de har gjort.

- At dette ble et historisk godt skolevalg for Høyre skyldes ikke minst den flotte innsatsen alle gamle og nye medlemmer av Unge Høyre har gjort over hele landet, forklarer partilederen.

I løpet av sommeren har Unge Høyre fått omlag 1750 nye medlemmer. De ser dermed ut til å kunne doble medlemsantallet før valgkampen er omme.

Les mer om Høyres skolepolitikk

Erna hilser til Unge Høyre på skolevalgvaken i Oslo:

Her er stemningsrapporter Norge Rundt:

Oppland Høyre: Oppland Høyre har gjort sitt beste skolevalg noensinne med 15,9%! Tusen takk til alle fra Høyre og UH som har stilt opp på skolene!

Buskerud Unge Høyre: Ikke bare var vi størst i Buskerud med det beste resultatet noe parti har hatt i Buskerud på over 20 år (32,4%), vi var også størst av alle fylkesforeninger i Unge Høyre!!

Oslo Høyre: We are the Champions my friend. Unge Høyre går mest frem I Oslo!! H: 31,4 frem 11%. Gratulerer!!

Trondheim: Her finner dere resultatet av skolevalget i Trondheim: Høyre går absolutt mest frem, med hele 9,4 prosentpoeng. Vårt beste skolevalg i byen på 18 år!

Rogaland Høyre: Kjemperesultat i årets skolevalg i Rogaland! Rogaland Unge Høyre har gjennomført tidenes skolevalgkamp - fantastisk innsats, vi er stolte av dere!