Leder i Unge Høyre, Henrik Asheim sier i helgens Klassekampen at friskoler skal få ta ut utbytte på å tilby god undervisning til norske elever.

- I dag er det lov å tjene penger på å drive barnehage og eldreomsorg, men ikke på å tilby god undervisning. Denne forskjellsbehandlingen må det bli en slutt på. Vi håper å få med oss Høyres Landsmøte på dette til våren, sier Asheim.

- Unge Høyre vil ha flere friskoler for å kunne gi et bredere skoletilbud til norske elever. Flere friskoler handler om reell valgfrihet. Det er et spørsmål om man har tillit til at foreldre og elever er i stand til å velge selv hva som er best eller om dette er et så viktig spørsmål at myndighetene må ta avgjørelsen.

John Bauer-skolene
Journalisten spurte Asheim i intervjuet: “Viser ikke fiaskoen med John Bauer-skolene at skole og markedstenking ikke hører sammen?”

- John Bauer har gjort med friskoledebatten det Mulla Krekar har gjort med innvandringsdebatten. John Bauer-skolene brøt løven og det er vi selvsagt mot. Vårt forslag handler om å få friskolesystemet inn i ordnede og oversiktlige former, svarte Unge Høyre-lederen.

Unge Høyre kommer til å kjempe for at Høyre vedtar dette på landsmøtet i mai.

- Vi ser frem til denne debatten fremover, og ikke minst på selve landsmøtet. Da vil nesten 40 Unge Høyre-delegater kjempe for å få et tydelig og blått program, avslutter Asheim.

Programprosessen
1. desember la Høyre frem utkast til nytt partiprogram 2009-2013. Høringsfristen er 31. januar. Programmet i sin endelige form skal vedtas på Høyres landsmøte 8.-10. mai 2009.

Les mer om programprosessen til Høyre på denne siden