Det går ikke upåaktet hen når Norges største, kommersielle TV-kanal selges til utenlandske eiere. Debatten har rast etter det ble kjent at styret i A-pressen besluttet å selge sin halvpart av TV 2 til danske Egmont for 2,1 milliarder kroner. Næringsminister Trond Giske var tidlig ute med å kritisere salget, men ble ifølge Aftenposten raskt satt på plass av statsminister Jens Stoltenberg.

For Høyre er det helt uproblematisk at TV 2 nå blir 100 prosent danskeid. Det som er viktig er at en eier respekterer norske utgivertradisjoner, det gjør Egmont. Selskapet deler en felles nordisk publisistisk tradisjon der redaktørplakaten og sentrale presseetiske prinsipper respekteres.

- Egmont har vært en langsiktig eier i Norge i mange år, og det er ingen grunn til å tro at dette vil endre seg fremover, sier Thommessen.

Få norske oppkjøpere
Tirsdag melder Telenor at selskapet ønsker å selge sine aksjer i A-pressen. Det blir nok ikke lett å finne norske kjøpere til denne posten, tror Thommessen.

- Som et apropos til kritikerne av salget, særlig fra Arbeiderpartiet, er det jo interessant at det er Aps politikk for eierskapsbegrensninger i mediebransjen som gjør at det ikke er mange andre mulige oppkjøpere i markedet her hjemme, sier Thommessen.

Vil styrke TV2
Ifølge NTB sier ledelsen i det danske mediekonsernet at TV 2 ikke skal styres fra København selv om danske Egmont blitt eneeier.

- TV 2 blir fortsatt en norsk TV-kanal som skal videreføre satsingen på nyheter, sport og underholdning. Vi har vært medeiere i TV 2 fra starten for 20 år siden, og vi vil utvikle TV 2 videre på mange plattformer, sier konsernsjefen i Egmont, Steffen Kragh til NTB.

Flere medieanalytikere stiller seg også positive til kjøpet. Den nye eieren kan styrke kanalen, og TV2 kan på sikt bli en del av et nært samarbeid mellom nordiske kommersielle kanaler. Blant dem som er positive er NHH-professor Hans Jarle Kind. Han sier til bt.no at han ser klare fordeler for TV 2 ved at de blir solgt til danskene.