Totalt trosset 14 lokale tv-stasjoner forbudet og viste Høyres reklamefilm om helsekøene. Nå har de fått en advarsel fra Medietilsynet. Kanalene får anledning til å uttale seg før Medietilsynet fatter vedtak i saken.

Høyres kulturpolitiske talsmann Olemic Thommessen har følgende kommentar til avgjørelsen fra Medietilsynet:

- Medietilsynet følger regjeringens linje i denne saken og ikke den linje landets mest fremtredende jurister har holdt seg til. Medietilsynets avgjørelse er tatt på grunnlag av en rettstilstand som er uavklart.

Høyre mener eneste måte å få til en avklaring av rettstilstanden er å kjøre en ny runde i domstolen.

- Høyre vil igjen forhøre seg hos aktuelle tv-kanaler for igjen å sende vår reklamefilm.

Les pressemeldingen fra Olemic Thommessen her.

Se videointervju med Olemic fra tidligere i år her.

Vås fra Medietilsynet

- Det reneste vås, sier Høyres generalsekretær, Trond R. Hole i en kommentar til Medietilsynets avgjørelse.

- Men det er forsåvidt ikke overraskende. Det Medietilsynet nå gjør er å logre for Giskes kunstgrep. Giske forsøker som kjent å redde seg ut av situasjonen med å tre inn som NRK-redaktør, og pålegge NRK å bruke sende-tid på "de små partiene". På en slik måte tror Giske at han kan omgå dommen i Menneskerettighetsdomstolen, siden det var et lite parti, Pensjonistpartiet, som forårsaket den runden som endte med fellende dom.

Generalsekretæren mener at dette understreker behovet for at Menneskerettighetsdomstolen får en ny sak til behandling.

- Når det foreligger en dom om at det også er lovlig å sende Høyre-reklame, ikke bare Pensjonistparti-reklame, så vil selv Giske måtte stikke pipen i sekk, mener Hole.

Høyre vil fortsatt planlegge for bruk av politisk tv-reklame i valgkampen.

TV-stasjoner trosser Medietilsynets advarsel

Flere av tv-stasjonene har allerede vært ute i media og uttalt at de akter å trosse advarselen fra Medietilsynet, og fortsette å sende politisk tv-reklame:

TV Aftenbladet (Stavanger): - Vi vil fortsatt si ja til politisk tv-reklame

AN TV (Nordland): - Politisk tv-reklame må være tillatt for alle partier

Fvntv (Kristiansand): - Vi vil være åpne for å si ja til annonsører med politiske budskap også i tiden fremover

Aktuelt tema

Temaet i filmen er høyaktuelt: Under den rødgrønne regjeringen har helsekøene økt dramatisk. Dette skyldes regjeringens ideologiske kamp for et offentlig monopol og mot et samarbeid med private. Denne saken viser at reklame er et godt virkemiddel for å få frem viktige politiske synspunkter.

SE OGSÅVIDEOEN: Bak kameraene: Innspillingen av Høyres nye reklamefilm

Slik kan du dele videoen med venner

1. Sende til venner på e-post: kopiere URLen (http://www.youtube.com/watch?v=2o1qjtA8JaQ) til videoen og sende den på e-post til venner

2. Tips en venn via Youtube: Du kan dele denne videoen ved å klikke "Share"-knappen påYoutube-sidentil videoen

3.Dele via Facebook: kopiere URLen (http://www.youtube.com/watch?v=2o1qjtA8JaQ) til videoen og legge til Facebook-profilen din gjennom "post link"-funksjonen. Da kommer videospiller-vinduet opp direkte på din Facebook-profil. Eventuelt legge lenken rett i statusfeltet ditt på Facebook.

Høyoppløst versjon av reklamefilmen