Det er Aftenposten som i dag presenterer sitt velgerpanel, som viser at velgerne har strømmet til fra alle partier, bare Rødt unntatt, siden valget i fjor.

• Høyre får hele 133000 velgere fra Frp (avgir 10000) og 129000 fra Ap (avgir 26000), og får 178000 fra «sofaen» (avgir 37000).
  • Høyre er velgernes klart mest foretrukne annetvalg. 21 prosent har Høyre på «andreplass». AP og Frp noterer henholdsvis 14 og 9 prosent.
  • Erna Solberg er usedvanlig godt likt blant velgerne i alle partier (Rødt unntatt). 26 prosent mener Høyres leder gjør et spesielt godt inntrykk. Jens Stoltenberg og Siv Jensen må nøye seg med 6 og 5 prosent. Solberg scorer her høyere blant Ap-velgerne og Frp-velgerne enn det partienes egne ledere gjør.

Aarebrot sier at dette velgerpanelet er svært interessant fordi feilkildene man finner ved vanlige meningsmålinger langt på vei er eliminert. Han mener underlagsmaterialet viser at Høyre kan regjere alene.

Les hele saken hos Aftenposten.