- Etter åtte år med de rødgrønnes styringsiver, kan norsk kulturliv nå glede seg over at det faktisk er de selv som skal skape de gode ideene. Det har ikke Arbeiderpartiets kulturpolitiske talskvinne Hege Haukeland Liadal skjønt, sier Åmås ifølge Kureren.

- Jeg utfordret en fullstappet konferansesal under musikkfestivalen Bylarm forrige uke til å komme med konkrete alternativer til knutepunktordningen for musikkfestivaler, en ordning vi har arvet og som flere har kritisert for ikke å fungere godt nok. Slike ideer er vi interessert i, samtidig som vi gjerne vil ha forslag til hvordan knutepunktordningen kan forbedres. Derfor evaluerer vi nå alle som får midler fra den, legger han til.

Han ønsker ikke å gjøre som Ap ogdefinere kvalitetskultur. Åmås mener at det ikke skal styres og defineres fra sentralt hold - for så at kulturlivet skal danse etter den pipen og den lyden.

- Flere av Arbeiderpartiets kulturministere har nok villet definere "kvalitet", men greide det ikke. Vi greier det, men vil ikke. Grunnen er prinsipiell: Åetablere de viktigste kvalitetskriteriene er noe av kjernen i selvstendigheten og friheten til hver enkelt sektor i kulturlivet. Det skaper ytterst viktig diskusjon i kulturmiljøene selv. Så skal vi evaluere hvordan de gjør det ut fra disse kriteriene, sier Åmås.

Les hele innlegget hans her.