Av Tone Trøen og Bente Stein-Mathisen, stortingsrepresentanter for Høyre

«Kan det bli ordentlig julestemning uten snø?» sier Petra til Karsten i høstens kinofavoritt «Karsten og Petra feirer jul», inspirert av Tor Åge Bringsværds folkekjære bestevennepar. Dessverre kan voksne gjøre lite med været. Men vi kan alle gi barna en hvit jul – en julefeiring uten alkohol når barn er til stede.

Julen er først og fremst barnas høytid, sa statsminister Erna Solberg da hun åpnet den tradisjonelle Lysfesten i forbindelse med første søndag i advent. Likevel gruer mange barn seg til jul fordi foreldrene drikker for mye alkohol. En fersk undersøkelse som alkoholvettorganisasjonen AV-OG-TIL har fått utført av Ipsos MMI viser at 1 av 10 voksne nordmenn skulle ønske foreldrene hadde drukket mindre i oppveksten. Det er et sterkt poeng som bør lede til selvrefleksjon: Er det nødvendig å drikke alkohol med barn til stede i jula?

Ifølge Folkehelseinstituttet har alkoholforbruket i Norge økt med vel 40 prosent de 20 siste årene. Nordmenn drikker mer. Dette innlegget er likevel ikke ment som en pekefinger til alle som nyter alkohol. De fleste drikker i kontrollerte former og mengder. Interessen for vin og de senere årene spesielt øl har tiltatt. Mange brygger selv. Mange små nisjebryggerier har hyggelige regnskapstall. Men det forteller oss samtidig at vi burde klare å la være å drikke alkohol sammen med barna disse tre juledagene fra 24.-26.desember.

Nordmenn nyter eksklusive alkoholdige drikker året rundt. Dersom det er maktpåtrengende å drikke alkohol i samvær med barn gjennom julehøytiden bør den enkelte stille seg kritiske spørsmål om forholdet til edle dråper. Presset for å drikke alkohol gjennom året kan være stort med arrangementer på jobb, i organisasjonslivet og i privatlivet – der øl, vin og mer til tilbys. I høytidsdagene sammen med nær familie kan en liten pause uten press fra omgivelsene være befriende. Barna vil sette stor pris på det. Vi kan ikke love Karsten og Petra snø til juleaften, men vi kan love dem en hvit jul som betyr enda mer.

I skrivende stund har langt over 10.000 signert kontrakt på http://www.hvitjul.no/ hvor vi kan bekrefte at vi juleaften, 1. og 2.juledag ikke skal drikke alkohol med barn tilstede. Vi har signert, og oppfordrer deg til å gjøre det samme. Du trenger ikke være avholdsmenneske for å gi en slik garanti, du trenger bare å være fornuftig.