Høyre lover å fjerne arveavgiften i løpet av to år, kommer partiet i regjering etter høstens stortingsvalg. Det skriver VG torsdag.

- Arveavgiften rammer urettferdig og rammer sterkest de som har lave og vanlige lønnsinntekter. For flere oppleves det som dypt urettferdig når de arver det som har vært barndomshjemmet eller familiehytta i generasjoner, å måtte betale en avgift for det. I verste fall kan arveavgiften være det som gjør at eiendommen må selges, sier Høyres nestleder Jan Tore Sanner til VG.

Halvparten av den innkrevde arveavgiften i 2010 kom fra boliger som ble arvet.

- Vi skal fjerne arveavgiften innen to år - altså ved å kutte den i statsbudsjettene for 2014 og 2015, sier Sanner til avisen.

Det koster årlig Skattedirektoratet 50 millioner kroner og 90 årsverk å kreve inn avgiften. Disse ressursene kan i stedet brukes på å jakte skattesnytere, sier Sanner.

- De aller rikeste klarer å omgå og tilpasse seg slik at de slipper å betale arveavgiften. Men personer som tjener under 400.000 kroner har ofte ikke råd til å betale en advokat for å omgå avgiften, sier Sanner.

Les saken på VG-nett