I praksis betyr endringen at noe man har gitt Google lov til tidligere gjennom ulike tjenester, nå kan benyttes i helt andre sammenhenger. Samtidig slår selskapet sammen personvernreglene for tjenestene til ett regelverk. Disse reglene skal gjelde overalt, men uten at du får mulighet til å velge å takke nei til endringene. Google har alle opplysningene dine i en komplette profil med navn. Dette kan de selge videre til andre firmaer, organisasjoner eller enkeltpersoner. Les mer om saken på digi.no.

- Jeg er bekymret for at vi ikke lenger kan surfe sikkert, og at forbrukerne ikke er klar over hvilke konsekvenser det nå kan få når de oppgir ulik informasjon om seg selv på internett, sier Hofstad Helleland.

Foreløpige vurderinger fra EU viser at endringene trolig bryter med europeisk personvernlovgivning (European Data Protection Directive 95/46/CE) siden all informasjon om deg og dine søk, surfehistorikk og kontakter blir samlet i en egen profil.