De mangler pass, reisedokumenter, bankkort eller andre identifikasjonspapirer. Mange har trolig ødelagt og kastet alle sine ID-dokumenter før de gikk til politiet. Likevel får de gyldig opphold i Norge.

- Asylsøkere kan klage igjen og igjen til UDI og Utlendingsnemnda, og til slutt får de bli. Alle er enig i at det finnes noen grupper asylsøkere som må kunne komme uten ID-papirer, for eksempel mishandlede kvinner på flukt. Men vi er nødt til å være mye tøffere mot ID-løse asylsøkere som ikke har noen god grunn for å mangle alle papirer. De fleste ødelegger papirene for at det skal bli vanskeligere for politiet å returnere dem, sier Høyre-leder Erna Solberg.

- De rødgrønne gjeninnførte regelen som gir asylsøkere rett til opphold hvis saksbehandlingstiden var over 15 måneder. I tillegg har de innført regler som gir barnefamilier opphold etter tre år, selv om de har fått avslag. Slike ting må vekk, for de fungerer som rene smutthull, sier Solberg.

Hun viser til at Bondevik II-regjeringen fikk redusert asylsøkertallet fra nesten 17500 i 2002 til under 5400 i 2005.

- Den rødgrønne regjeringens liberalisering har vært med på å svekke asylinstituttet. Alle vet at det er tungt å leve i land som Somalia og Afghanistan. Men dårlig helsestell, manglende jobb og harde sosiale forhold gir ikke rett til asylopphold i Norge, mener Erna Solberg.

Les hele saken hos Aftenposten