Ny Høyre-statsråd fra nord

Frank Bakke-Jensen og Erna Solberg. Foto: Hans Kristian Thorbjørnsen
Det er i dag foretatt endringer i Høyre/FrP-regjeringen. Frank Bakke-Jensen (H) overtar etter EØS- og EU-minister, Elisabeth Vik Aspaker.

Frank Bakke-Jensen kommer fra Båtsfjord i Finnmark og er inne i sin andre periode på Stortinget der han inntil nå har vært Høyres fiskeripolitiske talsperson og medlem av Næringskomiteen. Han har lang fartstid i Høyre og har blant annet vært ordfører i Båtsfjord fra 2007-2009.

- Frank Bakke-Jensen har bred politisk erfaring, og det vil være viktig når han går inn i regjeringen. I tillegg er det første gang på 35 år at Høyre har en statsråd fra Finnmark, sier statsminister Erna Solberg under en pressekonferanse for anledningen.

- Vi ser for oss mange milepæler foran oss i arbeidet for å finne gode løsninger for Norge når Storbritannia går ut av EU. EU håndterer mange utfordringer som har stor betydning her hjemme også. Det er også viktig å sørge for at vi har en sterk plattform for å forsvare den viktigste tilknytningsformen vi har i dag, nemlig EØS-avtalen og betydningen den har for næringslivet i Norge, fortsetter Solberg.

- Det er spesielt viktig i Nord-Norge, hvor jeg mener Frank Bakke-Jensen kan bidra til at vi også løfter perspektivet på hvor viktig EU-samarbeidet og det internasjonale samarbeidet er i forhold til arbeidet- og næringsutviklingen i nord, legger hun til.

Per-Willy Trudvang Amundsen (FrP) blir ny justis- og beredskapsminister og erstatter med det partifelle Anders Anundsen. Amundsen har de siste tre årene vært statssekretær i Kommunal- og moderniseringsdepartementet.

Terje Søviknes (FrP) blir ny olje- og energiminister og erstatter partifelle Tord Lien. Søviknes har vært ordfører i Os kommune siden 1999.