- Jeg vil ha et NAV som er mer brukervennlig og som er enda tettere på næringslivet, sier Høyres arbeids- og sosialminister Anniken Hauglie.

Hun trekker frem fire utviklingstrekk som gjør det nødvendig å ruste NAV for en ny tid: En økende befolkningsvekst med flere eldre per arbeidstaker, innvandrings- og flyktningsituasjonen, økt ledighet i deler av landet og flere med svake grunnleggende ferdigheter og helseproblemer.

Regjeringen peker på tre hovedsatsinger som skal svare på disse utfordringene: Et NAV som skal være mer arbeidsrettet og tettere på næringslivet, et NAV som er tettere på brukerne og leverer bedre kvalitet, og et NAV som skal få mer handlingsrom enn i dag.

Et mer arbeidsrettet NAV
- Skal vi lykkes med å få flere i arbeid må NAV kjenne arbeidsmarkedet bedre. Derfor vil regjeringen at informasjonsarbeidet og bistanden til både arbeidsgiver og arbeidssøker skal styrkes, sier Hauglie.

Regjeringen foreslår også at NAV i større grad må styres på resultater, ikke antall på tiltak. Videre må NAV samarbeide mer med bemanningsbransjen for å få flere i arbeid.  Vi har felles mål: få flere ut i arbeid.

- En skal hele tiden spørre seg: vil dette tiltaket bringe brukeren nærmere arbeidsmarkedet? forklarer arbeidsministeren.

Et NAV tettere på brukerne
Regjeringen vil blant annet forenkle garantiordningene for unge ved å gå fra tre garantier til en. - Det skal gå maks 8 uker fra ungdommen er registrert på NAV til han eller hun får et tilbud om aktivitet, sier Hauglie.

I tillegg ønsker regjeringen flere selvbetjeningsløsninger. Flere skal kunne gjøre mer selv på nettet, og digitaliseringen skal fortsette. Det frigjør ressurser til å få flere ut i arbeid og til de som trenger NAV mest.

Mer handlingsrom til NAV

NAVs fremste mål må være å hjelpe flere fra trygd til trygg jobb. Regjeringen vil gi NAV mer lokal handlefrihet til å velge tiltak basert på individuelle og lokale behov, og vil ha forsøk med oppgaveoverføring til kommuner.

Økt myndighet, mindre standardisering og økt grad av skjønnsutøvelse i NAV-kontorene vil imidlertid kunne gi forskjeller mellom NAV-kontorene i hvordan tjenestene gis. Mer myndighet lokalt stiller derfor økte krav til en profesjonell veilederrolle, systematisk utveksling av god praksis og aksept for ulike lokale løsninger.

- Med disse endringene er vi et stort skritt på veien med å gjenreise A'en i NAV, avslutter Hauglie.

Et utvalg tiltak i meldingen:

• Bedre informasjon om arbeidsmarkedet til arbeidssøkere og arbeidsgivere
  • Tettere kontakt med arbeidsgiverne
  • Mer vekt på kvalitet og resultater for arbeidssøkerne, mindre på telling av tiltaksplasser
  • Gi NAV-kontoret større mulighet til å gjennomføre tiltak i egen regi
  • Styrke samarbeidet med bemanningsbransjen
  • Flere selvbetjeningsløsninger
  • Økt samarbeid mellom stat og kommune om digitalisering av brukermøtene i NAV-kontorene
  • Frigjøre ressurser til arbeidsrettet oppfølging
  • Prioritering av unge - forenkle garantiordningene
  • Forenkle brukeroppfølgingen
  • Tydeligere krav til brukers aktivitet og medvirkning