Høyre vil at flere skal bli medeiere i bedriften de jobber i

veidekke
Foto: Hans Kristian Thorbjørnsen

Ansattes medeierskap i bedriften skaper et økt engasjement og styrker lojaliteten og viljen til innsats, sier Monica Mæland. Nå vil Høyre gjøre det mer attraktivt å bli medeier i bedriften man jobber i.

Til høsten kommer regjeringen med nye regler for opsjonsbeskatning, slik at flere lettere kan bli medeiere i egen oppstartsbedrift uten måtte betale skatt av gevinster man ikke har fått. Gründerbedrifter skal få kunne bruke opsjoner som et verktøy for å tiltrekke seg gode folk. I tillegg har regjeringen i budsjett for 2017 redusert skatten på kjøp av aksjer i bedriften man jobber i. Den skattefrie fordelen er satt opp fra 1500 kr til 3 000 kroner med virkning fra 2017.

Nå vil Høyre og næringsminister Monica Mæland stimulere enda flere til å bli eier i egen arbeidsplass, blant annet ved å gi et større skattefradrag for kjøp av aksjer i bedriften man jobber i hvis de vinner valget til høsten.

Undersøkelser Aksje-Norge har foretatt viser at aksjespareprogrammer har en klar positiv påvirkning på selskapet ved å skape både engasjement og lojalitet blant ansatte. For de ansatte er det også verdifullt å eie aksjer i bedriften de jobber i – de får en ekstra avkastning på arbeidet sitt – og bidrar til egen sparing.

– Økt medeierskap er demokratifremmende. Det gir ansatte mulighet til å ta del i utviklingen av selskapet og ta del i overskuddet, sier Monica Mæland, næringsminister (H).

I Norge er det Veidekke som er pioneren. Helt siden midten 60-tallet har ansatte i Veidekke vært inne som medeiere. I Veidekke har alle ansatte mulighet til å være medeiere gjennom aksjekjøp, og medeierskap er solid forankret i kulturen. I dag er ca. 51,2 % av de ansatte aksjeeiere og samlet eier de ansatte over 18,4 % av aksjene.

Rett fra ferie tok Monica Mæland, næringsminister for Høyre, turen til Veidekke for å høre mer om deres erfaringer med aksjeprogram for ansatte.

–  Vi ønsker å bevare et samfunn med små forskjeller. At bedrifter som Veidekke har aksjeprogrammer bidrar til at vanlige arbeidere i større grad får høste fruktene av eget arbeid. Derfor vil vi øke den skattefrie fordelen man får når man kjøper aksjer i bedriften man jobber i, sier Mæland.

Ute på byggeplassen der de rehabiliterer Youngskvartalet møtte næringsministeren blant annet Arne Giske, konsernsjef i Veidekke og Bjørn Einar Smith, prosjektleder for Youngskvartalet.

– Aksjeprogrammet for de ansatte er limet i vår virksomhet. Det sikrer sammenfall mellom den enkeltes og konsernets interesser, sier Giske til E24.

Han mener at det er lønnsomt for både de ansatte og selskapet de jobber i at de blir medeiere. Prosjektleder i Veidekke, Bjørn Einar Smith, bekrefter at det gjør noe med holdningene når man som ansatt eier litt av selskapet.

–  Når man eier litt av selskapet man jobber i, ser man ikke bare til sine egne prosjekter. Det blir viktig at også andre i selskapet lykkes, sier Smith til E24.

Les om hvordan Høyre vil skape flere jobber.

Bli med i TeamErna her.