Vingle-Ap sier nei til konsekvensutredning - setter arbeidsplasser på spill

Bilde av en oljeplattform i Nordsjøen. Solnedgang i bakgrunnen.
Arbeiderpartiets landsmøte har i dag vedtatt å si nei til konsekvensutredning av LoVeSe. - Hadde Ap sin næringspolitikk vært en bedrift, ville den gått konkurs, sier Høyres næringspolitiske talsperson Linda Hofstad Helleland.

Det har vært usikkert hva Ap vil lande på i diskusjonen om konsekvensutredning av havområdene utenfor Lofoten, Vesterålen og Senja. Når partiet nå sier nei skaper det kraftige reaksjoner fra flere hold.

- Det blir tragikomisk når Støre nevner olje og gass som en fremtidsnæring, samtidig som partiet hans går mot konsekvensutredning av oljeboring i Lofoten, Vesterålen og Senja, og samtidig som ungdomspartiet hans vil sette sluttdato for oljen. Det er umulig å vite hva det neste oljestandpunktet Arbeiderpartiet vingler seg frem til er, sier Helleland og understreker at vinglingen i næringspolitikken er svært uheldig for norske bedrifter.

- Det skaper usikkerhet, som igjen setter norske arbeidsplasser i fare. Arbeiderpartiet er veldig opptatt av å fordele goder, men næringslivet må faktisk skape verdiene før de kan fordeles. Vi trenger lønnsomme bedrifter for å ha råd til skoler, sykehus, eldreomsorg og veier. Det eneste vi får med Arbeiderpartiet er usikkerhet, vingling og manglende retning. Dersom næringspolitikken var en bedrift, ville Arbeiderpartiet gått konkurs.

Også Høyres nestleder Bent Høie reagerer på beslutningen til Arbeiderpartiet, og sier det er et direkte angrep på arbeidstakerne.

- Det er trist å se at den delen av fagbevegelsen som representere industrien har fått mindre innflytelse i Arbeiderpartiet. Dette er et direkte angrep på LOs medlemmer, forteller nestleder Høie.

- Høyre og Ap har i 40 år stått sammen om de lange linjene for petroleumspolitikken. Det tror jeg har vært en styrke for landet vårt og for de som jobber i næringen. Høyre og Ap har vært fundamentene på hver side av politikken i oljeeventyret. En mer uforutsigbar oljepolitikk er dårlig nytt for Norges største næring, for de 170 000 ansatte, og det er dårlig nytt for verdens klimagassutslipp.

Høyres løsning:

• Konsekvensutrede hele Nordland VI og VII og Troms II.
  • Sikre en god oljevernberedskap, i samarbeid med private aktører.