En næringspolitikk for småbedriftene
Etter møte med over 300 små og mellomstore bedrifter, er regjeringens politikk for småbedriftene klar. Enklere rapportering, mer treffsikre virkemidler og bedre NAV-samarbeid er blant utfordringene vi skal løse.
Det siste året har næringsminister Torbjørn Røe Isaksen møtt mer enn 300 små og mellomstore bedrifter over hele landet. Han har samlet sammen alle innspill fra bedriftene og denne uken la regjeringen frem “Småbedriftslivet – strategi for små og mellomstore bedrifter”
– Små og mellomstore bedrifter er fundamentet for norsk næringsliv. De sysselsetter over én million mennesker og står for over 40 prosent av verdiskapningen i privat sektor. Derfor må vi sørge for at næringspolitikken treffer disse bedriftene, sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen.
Regjeringen har vært i tett kontakt med næringslivet under strategiarbeidet, gjennom både innspillsmøter og bedriftsbesøk. Derfor handler strategien om temaer som er viktige for næringslivet, samt tiltak for å gjøre det enklere å starte, drive, omstille og fornye bedrifter.
– Vi har lyttet til de utfordringene bedriftene har og vil bruke de virkemidlene vi har til å gjøre noe med det. Det er avgjørende for velferdsnivået vårt at vi har en solid base med gode små og mellomstore bedrifter – i alle deler av næringslivet og i alle deler av landet, sier næringsministeren.
Dette skal vi løse
Bedriftene ønsker seg blant annet et mer oversiktlig virkemiddelapparat. Mange mener også at formuesskatten gir utenlandske bedriftseiere en fordel, og svekker norske bedrifters konkurransekraft. Flere bedrifter mener at oppdeling av offentlige kontrakter praktiseres i for liten grad, og at småbedrifter har en konkurranseulempe.
Et annet innspill som går igjen er at det skal bli enklere å samarbeide med NAV om rekruttering.
– Vi får også noe skryt. Mange næringsdrivende synes eksempelvis at Altinn fungerer bra og ønsker seg at mer av rapporteringen til myndighetene legges dit, sier næringsministeren.
Strategien fokuserer på regjeringens fire viktigste ambisjoner for små og mellomstore bedrifter: En enklere hverdag, bedre tilgang til kunder, å stimulere til økt innovasjonsevne, og god nok tilgang på kompetanse og kapital.